top of page
Szukaj
Zdjęcie autoraMWronska

Cheerleaderki na meczach

Zaktualizowano: 2 sie 2022

Cheerleaderki tańczące na meczach są już niemalże ich nieodzownym elementem. Czy warto nawiązywać współpracę i jak wybrać idealny dla nas zespół.


cheerleaders na meczu siatkówki Memoriał Wagnera

Ten wpis przydatny będzie dla dwóch grup odbiorców. Pierwsza, to zespoły cheerleaders, które występują lub chcą zacząć występować podczas wydarzeń sportowych, druga, to osoby zajmujące się zarządzaniem lub marketingiem klubu sportowego. Informacje zawarte tutaj pozwolą zespołom cheerleaders przygotować się do współpracy z klubami sportowymi, a klubom sportowym pozwolą wybrać najlepszy dla siebie zespół do współpracy.


Poniższy artykuł będę opierać na swoim doświadczeniu (jako trenera, choreografa i managera zespołu), które zbieram od 2004 roku. Managerowanie zaczęło się nieco później, nie mniej, nie ma to większego wpływu na doświadczenie i przyglądanie się pracy innych w tej materii.


Zacznijmy jednak od kwestii podstawowych.


Czy cheerleaders są potrzebne na meczach?

pompony cheer shop memorial wagnera cheerleaderka

To zależy. Wszystko uzależnione jest od funkcji jaką mają spełniać podczas wydarzeń sportowych. Najczęstszym zadaniem jest zapewnienie rozrywki kibicom podczas przerw w grze. Niektórzy kibice będą zachwyceni tym faktem, inni wprost przeciwnie. Dwie przyczyny (na szczęście początkowej) niechęci do drużyny cheerleaders mogę podać z własnego doświadczenia. W czasach, kiedy zespół który trenowałam- Trinity Cheerleaders- występował na meczach koszykarek (Wisła Can Pack Kraków) i funkcjonowało forum Wiślackie, to łatwo było stwierdzić, że niechęć ma swoje dwa główne źródła. Pierwsza, to opinia, że cheerleaders nie pasują na mecze (pamiętajmy, że mówimy o mocno zaangażowanych w doping kibicach, którzy najczęściej bywali na meczach piłki nożnej i okazjonalnie na koszykówce). A druga przyczyna to- podejrzenie, że tańczące dziewczyny wcale nie są kibickami Wisły :) Było to dawno temu, nie mniej, jestem sobie w stanie wyobrazić mocno zaangażowanych kibiców, którzy w przerwach wolą dopingować, a nie być zagłuszani przez muzykę cheerleaderek. Przyśpiewki wiadomo, są dla kibiców rzeczą świętą. Jeśli w Waszym klubie jest taka sytuacja, to zdecydowanie należy ją uregulować, ponieważ ani występy, ani doping nie powinny sobie przeszkadzać.

Muszę dodać, że w późniejszych latach jak i w ówczesnych, ale poza halą przy Reymonta 22 nigdy nie spotkałam się z choć odrobinę negatywnym nastawianiem kibiców.

Wracając do pytania czy cheerleaderki są potrzebne na meczach?

Czasami regulamin ligi danego sportu jasno mówi, że organizator meczu musi zapewnić jego oprawę. Zatem, czasami są koniecznością wynikającą z regulacji (choć nie zawsze jest to doprecyzowane, że oprawa=cheerleaders).

Cheerleaderki zapełniają ciszę, jaka następuje podczas przerwy w grze. Są też elementem prawie, nieprzerwanego skupienia kibica na boisku- choć w dobie smartfonów utrzymanie uwagi osoby w jednym obszarze jest utrudnione.

Poza występami w trakcie przerw, często zespoły cheerleaders zaangażowane są w prezentację zawodników (poprzez tworzenie szpaleru, trzymanie flag klubowych ect.) lub, kiedy następuje dłuższa przerwa w meczu (zależnie od dyscypliny), prowadzą animacje z dziećmi- przez co hala, stadion stają się bardziej miejscem przyjaznym rodzinom, co też pomaga klubowi "wychowywać" kibiców od najmłodszych lat.


Jak być profesjonalnym zespołem cheerleaders i jak taki zespół zweryfikować?

finał meczu siatkówki memorial wagnera next cheer wrońska

Pierwszą rzeczą, na którą osobiście zwróciłabym uwagę, to kto zarządza zespołem. Czy jest to osoba prowadząca działalność gospodarczą, jakie są jej kompetencje oraz czy można na niej polegać. Nie ma co ukrywać, że sposób komunikacji jest również istotny (np. forma i prędkość odpisywania na wiadomości). Z mojego doświadczenia w branży wynika, że często zespoły "prowadzą się same", a zatem nie ma jednej osoby odpowiedzialnej za grupę i pokazy, co także uniemożliwia współpracę B2B.


Drugą, jest wcześniejsze doświadczenie zespołu. I to wcale nie po to, aby dyskredytować nowe podmioty, ale po to, aby upewnić się, czy zespół jest gotowy do występów podczas danej dyscypliny sportowej. Natomiast, jako zespół, upewniłabym się czy dokładnie wiem, czym się charakteryzuje dana dyscyplina sportu, kiedy są przerwy w grze i jak długo trwają. Co więcej, wzięłabym także pod uwagę dotychczasową atmosferę na hali czy boisku. W jakim celu? Aby jak najbardziej dostosować się do klubu, z którym zaczynam rozpocząć współpracę. Jeśli rozmowy trwają po zakończeniu poprzedniego sezonu, to z pewnością skorzystałabym z filmów dostępnych w Internecie. Chyba, że klub nawiązuje współpracę z zespołem cheerleaders. aby trochę atmosferę złagodzić...

mecz kuby błaszczykowskiego choreograf małgorzata wronska

Trzecią kwestią, którą sprawdziłabym jako klub i dostosowała jako zespół, wiąże się nierozerwalnie z punktem drugim. To tzw. repertuar. Czyli iloma choreografiami dysponuję, w jakim są stylu, czy wykorzystuję do pokazów pompony, czy inne akcesoria, a także jak długo one trwają. Jest to istotne, aby pokazy były integralną częścią meczu. Z mojego punktu widzenia (jeśli mówimy o stałej współpracy, a nie jednorazowych pokazach na meczach) nie powinna zdarzyć się sytuacja, że np. mamy choreografie o długości 2 minut (bo np, startujemy w zawodach cheerleadingu sportowego) i na występy dzielimy jedną choreografię na kilka części, nie tworząc każdego z pokazów jako odrębnej całości.

Nie uważam też, aby super rozwiązaniem było (tutaj informacja głównie dla zespołów) zakończenie choreografii zbiegając w trakcie trwania muzyki. Wtedy, tak naprawdę nie wiadomo czy pokaz się skończył, a jeśli tak to kiedy. Zatem jeśli konferansjer nie poprosi o brawa dla zespołu, może się zdarzyć, że ich nie będzie. Brak braw może wynikać nie z tego, że pokaz nie przypadł do gustu kibicom, ale po prostu nie wiedzieli, kiedy się on skończył. A jeśli po Waszym zbiegnięciu szybko weszli na parkiet zawodnicy, to już w ogóle nie ma o czym mówić. Piłka w grze.

świąteczne granie z kubą blaszczykowskim

Po czwarte, jako manager lub osoba zarządzająca marketingiem klubu sportowego, sprawdziłabym rodzaj komunikacji zespołu, z którym nawiążę współpracę. Mam na myśli tutaj komunikację zewnętrzną, a zatem jakie treści zespół opublikował na swojej stronie internetowej lub publikuje w social mediach.

Może się zdarzyć tak, że treści są niespójne, z błędami lub po prostu nie przystające do podmiotu poważnie traktującego swoich kontrahentów.

Jeśli zespół będzie występował na meczach, to z pewnością nazwa klubu pojawi się w jego social mediach. Teraz należy się zastanowić, czy jako klub sportowy, chcę być w takim otoczeniu prezentowany czy też nie. Dlatego, jako zespół zadbałabym o jak najbardziej profesjonalny przekaz w swoich social mediach, a jako klub sportowy spróbowałabym popracować (oczywiście jeśli mi nie odpowiada) nad treścią i formą zamieszczanych przez zespół komunikatów w sieci. Prowadząc NEXT CHEER Generation zawsze publikowałam treści, które przedstawiały zespół jako podmiot profesjonalny. Oczywiście przez to, z pewnością wiele potencjalnych imprez nas ominęło, ale to była droga, którą wybrałam. Zainteresowana byłam największymi imprezami w Polsce, które jak wiadomo nie odbywają się codziennie.


Czy warto współpracować z zespołem cheerleaderek?

cheerleaderki moto crcoss superenduro next cheer wrońska

Zdecydowanie tak.

Przede wszystkim, zdobędziemy dodatkową aktywność na naszych meczach. Przy długofalowej lub zacieśnionej współpracy możemy mieć wpływ na repertuar i jakość pokazów.

Z pewnością materiały, dotyczące współpracującego z nami lub naszego "natywnego", zespołu zwiększą objętość treści w klubowych social mediach. Co więcej, także poprzez prywatne profile cheerleaders klub zwiększa swoje zasięgi.

Małgorzata Wrońska książka marketing sportowy cheerleading

Ponadto, cheerleaders sprawdzą się w działaniach promocyjnych klubu- i to nie tylko w kontekście "nasze piękne cheerleaderki". Mogą zostać zaangażowane w prowadzenie "małych cheerleaders" w klubie, prowadzić animacje z kibicami, udzielać się w działaniach społecznie użytecznych klubu, a także reprezentować klub w zawodach sportowych w cheerleadingu!

Istnieje wiele pól eksploatacji takiej współpracy. Kilka z nich opisałam w rozdziale książki "Marketing Sportowy" o tytule (rozdział) "Potencjał zespołu cheerleaders w działaniach marketingowych i PR klubów sportowych."


Jeśli zastanawiasz się jak bardziej zintegrować zespół cheerleaders z Twoim klubem, lub jako zespół cheerleaders potrzebujesz dostosować się do realiów klubowych, skontaktuj się ze mną, a chętnie pomogę. Zapraszam do kontaktu i wypełnienia formularza.


Dodatkowo, zobacz moje najnowsze szkolenie CHEER DANCERS, które zostało stworzone dla cheerleaders występujących na meczach. Jest to pierwsze takie szkolenie w Polsce. Jest to szkolenie trenersko-managerskie. Dzięki niemu zespoły cheerleaders staną się jeszcze bardziej profesjonalne, gotowe do funkcjonowania w biznesie!



  • Zagadnienia prawne związane z pokazami

  • Zagadnienia związane z zarządzaniem zespołem

  • Marketing i współpraca z klubem

  • Wiele inspiracji choreograficznych

  • Wykorzystanie innych rekwizytów niż pompony

  • Analiza repertuaru muzycznego i choreograficznego

  • Anatomia i rozciąganie

  • Skoczność

  • Proste, ale efektowne podnoszenia taneczne

479 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page